Od 29. 6. 2017 do odvolania sa nedá urobiť objednávka v našom eshope z dôvodu zmeny systému. Ďakujeme za pochopenie.

Proteín v orechoch a ich význam

Mnohí ľudia si pochutnávajú na orechoch len na Vianoce, a iní zas nejedia orechy vôbec, a to je veľká chyba. Orechy totiž patria medzi kvalitné potraviny, ktoré obsahujú proteín a mnoho ďalších dôležitých látok. Ak si chcete znížiť riziko rakoviny, infarktu a cukrovky, zlepšiť si imunitu a pamäť, znížiť cholesterol, zbaviť sa únavy a stresu, mať krásne krivky alebo schudnúť, tak v tom prípade sú pre Vás orechy to „pravé orechové“. Stačí, ak vymeníte chipsy, pukance, rôzne keksíky a iné drobné maškrty, ktoré pojedáte v škole, v práci, či večer pred televízorom za orechy a Vaše telo sa Vám za to odvďačí zdravším, dlhším a kvalitnejším životom.

Prečo konzumovať orechy

Orechy sú v prvom rade veľmi bohaté na proteín, ktorý Vaše telo potrebuje ako základnú stavebnú látku, a ktorá sa nedá ničím iným nahradiť. Ďalšou dôležitou zložkou sú vitamíny, a to hlavne vitamíny skupiny B a vitamín E. Vitamín B1 zabezpečuje rovnováhu nervovej sústavy a podporuje činnosť srdca. Vitamín B6 dáva pozor na tvorbu červených krviniek a fungovanie mozgu. Vitamín E znižuje riziko mozgovej porážky, infarktu a alzheimerovej choroby, spomaľuje starnutie buniek, znižuje krvný tlak a zbavuje únavy. Z minerálov obsahujú orechy najmä draslík, železo, horčík, zinok, fosfor, selén, meď a mangán. Železo, horčík, selén, mangán a vitamín B vyživuje každú bunku nervovej sústavy. Mangán, horčík a vápnik slúži na stavbu a pevnosť zubov a kostí. Selén podnecuje činnosť štítnej žľazy a zlepšuje imunitu. Na zlepšenie plodnosti slúži práve mangán, ktorý pomáha obom pohlaviam. Zinok je potrebný hlavne pri hojení rán a zlepšení imunity. Meď je zas nevyhnutná kvôli vstrebávaniu železa v črevách. Draslík je nevyhnutný pre správne fungovanie srdca. Konzumáciou orechov získavame aj vlákninu, ktorá pomáha tráveniu, znižuje cholesterol a pomáha s kontrolou hladiny cukru. Kyselina alfa lipová, ktorá sa nachádza v orechoch, je významným antioxidantom. Orechy zahŕňajú aj luteín, ktorý chráni náš zrak. Zdravé tuky, ktoré sú obsiahnuté v orechoch, vytvárajú omega-3 alebo omega-6 nenasýtené mastné kyseliny. A práve tieto nenasýtené mastné kyseliny zlepšujú činnosť srdca, chránia cievy, znižujú cholesterol, ochraňujú nás pred cukrovkou a podporujú pamäť. Oproti tomu konzumácia jedál živočíšneho pôvodu obsahuje nasýtené mastné kyseliny, ktoré práve spôsobujú vznik srdcovocievnych chorôb. Arginín, ktorý sa nachádza v orechoch, pomáha spaľovať telesný tuk, pozitívne vplýva na vylučovanie inzulínu, na znižovanie glukózy v krvi a má aj pozitívny vplyv na mužskú potenciu. Orechy vedia zasýtiť na dlhšiu dobu, lebo majú nízky glykemický index, a preto pomáhajú pri chudnutí. Výborný vplyv majú orechy aj na kvalitu vlasov, nechtov, pokožky a znižujú tvorbu akné. Orechy sú skvelým pomocníkom pre lepší rast, vývoj a celkovú koncentráciu človeka. Konzumácia orechov nám pomôže uvoľniť napätie či stres a získať dobrú náladu, pretože orechy patria medzi prirodzené antidepresíva.

Koľko orechov konzumovať denne

Tým, že orechy obsahujú 50 až 75 % tuku, majú vysokú energetickú hodnotu. Energetická hodnota orechov sa pohybuje okolo 600 – 750 kalórií na 100 gramov orechov, a preto by sme to s konzumáciou orechov nemali preháňať. Na druhej strane tým, že orechy obsahujú proteín, vlákninu a zdravý tuk, pomáhajú potláčať hlad, v dôsledku čoho vydržíme byť dlhšie sýti. Navyše naše telo nespotrebuje rozžuté orechy úplne, to znamená, že sú vylúčené z tela spolu s tukom. Odporúčanou dávkou je konzumácia hrsti orechov denne, t.j. 20g - 40g orechov denne. Najlepšie je jesť orechy na raňajky, kedy nám dodajú dostatok energie na celý deň a zároveň nám pomáhajú schudnúť tým, že sme zasýtení na dlhší čas. Tí, ktorí nepotrebujú dávať pozor na svoju telesnú hmotnosť, môžu jesť orechy aj poobede. Pokiaľ však jete orechy večer pri televízore, dávajte si pozor na to, aby ste ich nezjedli zbytočne veľa. Každopádne je stále lepšie vyjedať večer pri televízore orechy, ako nejaké iné nezdravé jedlá.

Čo ešte treba vedieť o orechoch

Obchody a aj tržnice ponúkajú široký sortiment orechov na predaj. Medzi najznámejšie druhy orechov patria vlašské orechy, mandle, para orechy, lieskové orechy, kešu orechy, arašidy a pistácie. Veľa druhov orechov sa dá kúpiť v upravenom stave ako napr. pražené orechy, solené orechy, orechy namáčané v čokoláde či v rôznych iných zmesiach. Konzumácia takto upravovaných orechov však nemá pre nás žiadny prínos a len si zvýšime množstvo kalórií. Navyše pražením prichádzame o dôležité výživové látky, ako je napr. proteín či vitamín B1. Solené orechy nám zas zvýšia krvný tlak a zadržia vodu v tele, čím spôsobia nárast našej hmotnosti. Ideálnou voľbou je konzumovať orechy v prírodnej forme, t.j. nesolené a nepražené. Treba si však dávať pozor na kvalitu orechov. Najlepšie je kúpiť si orechy ešte v škrupine a jesť ich ihneď po vylúpaní. Ak nestihnete všetky orechy zjesť ihneď po vylúpaní, tak ich treba skladovať v suchu a chlade. Aby Vám vydržali čo najdlhšie, tak je potrebné ich dať do vzduchotesného vrecka a do mrazničky. Správny spôsob skladovania je dôležitý kvôli zdravým tukom, ktoré orechy obsahujú. Zdravé tuky totiž podliehajú vplyvom svetla, tepla a kyslíka oxidácií. Oxidáciou vznikajú plesne, ktoré sa považujú za veľmi silné karcinogény, preto takéto orechy nejedzte. Tieto orechy majú horkastú chuť, viditeľné plesne a sú žltkastej alebo tmavšej farby. Skôr ako sa teda rozhodneme kúpiť nejaký druh orechov, dávajme si dobrý pozor na to, v akom stave sú orechy, ktoré kupujeme.

Orechy sú rýchlym zdrojom mnohých výživových látok ako je najmä proteín, vláknina, zdravé tuky, vitamíny a minerály, a preto majú orechy na náš ľudský organizmus obrovské množstvo pozitívnych účinkov. Spravme teda niečo pre naše zdravie a dajme si aspoň dva krát do týždňa za hrsť orechov.


Autor: Ing. Mária Benediková 24.6.2015


Všetky informácie tu uvedené majú výlučne informačný charakter. Portál nenesie žiadnu zodpovednosť za škody spôsobené ich užitím.